Sivu 1, 1:sta

Jarrujen ruostuminen / kuluminen?

ViestiLähetetty: 30.10.2017, 20:55
Kirjoittaja Hakkarainen__
Hei, missä ajassa voidaan olettaa, että jarrulevyt, -satulat ja -palat kuluvat / ruostuvat kuvien mukaiseen kuntoon? Ja eikös ton jarrulevyn kuuluisi olla kiinni kahdella ruuvilla noista isoista rei'istä, jotka näkyvät kuvassa? Omaan silmään ainakin näyttää, että toi levy ei oo kiinni millään. Autoon vaihdettu (ei?), jarrupalat, -levyt ja - satulat 5kk / 15tkm sitten. Toisella puolella takana alko kuulumaan rutinaa jarruttaessa ja kun aloin tutkiskelemaan niin alko ihmetyttämään jarrujen kunto...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Jarrujen ruostuminen / kuluminen?

ViestiLähetetty: 16.11.2017, 19:26
Kirjoittaja Kääntä
Onko kuva rutisevasta jarrusta ilman vannetta?

Jarruosat ottaa äkkiä kevyen ruosteen pintaan olosuhteiden vaihtelun takia, jatkuva kosteus-kuivuminen-kuumeneminen-kastuminen kuluttaa metallia rajusti. Paljon ajetun osan ja uuden eron huomaa yleensä pintojen tasausuudesta, vanhasta alkaa jo lohkeilemaan kerroksia irti.

Muuten näyttää kyllä vaihdetuilta osilta, mutta tossa kuvassa missä vanne on irti, on ehkä irronnut jarrupalasta kulutuspinta(?). Silloin alkaa kyllä ääntelemään rajusti ja kuluttaa levyyn syviä uria hetkessä.

Levyjen kuuluu olla kiinni yleensä kartioruuvilla keskiöstä, juurikin noista reijistä jotka mainitsit, mutta ei ihan niin kriittinen puute ole että tarvii huolestua. Vanhoista kartioruuveista (kuusiokolo, torx tai ristipää) menee helposti kanta pilalle, eikä normaalikantaista ruuvia välttämättä voi vanteiden istuvuuden takia paikalleen laittaa, ja siksi yleensä ruuvit jää asentamatta kokonaan. Levy painuu ja pysyy kiinni keskiön ja vanteen välissä vanteiden pulteilla.

Re: Jarrujen ruostuminen / kuluminen?

ViestiLähetetty: 18.9.2018, 11:14
Kirjoittaja matiaskarhu
Kääntä kirjoitti:Onko kuva rutisevasta jarrusta ilman vannetta?

Jarruosat ottaa äkkiä kevyen ruosteen pintaan olosuhteiden vaihtelun takia, jatkuva kosteus-kuivuminen-kuumeneminen-kastuminen kuluttaa metallia rajusti. Paljon ajetun osan ja uuden eron huomaa yleensä pintojen tasausuudesta, vanhasta alkaa jo lohkeilemaan kerroksia irti.

Muuten näyttää kyllä vaihdetuilta osilta, mutta tossa kuvassa missä vanne on irti, on ehkä irronnut jarrupalasta kulutuspinta(?). Silloin alkaa kyllä ääntelemään rajusti ja kuluttaa levyyn syviä uria hetkessä.

Levyjen kuuluu olla kiinni yleensä kartioruuvilla keskiöstä, juurikin noista reijistä jotka mainitsit, mutta ei ihan niin kriittinen puute ole että tarvii huolestua. Vanhoista kartioruuveista (kuusiokolo, torx tai ristipää) menee helposti kanta pilalle, eikä normaalikantaista ruuvia välttämättä voi vanteiden istuvuuden takia paikalleen laittaa, ja siksi yleensä ruuvit jää asentamatta kokonaan. Levy painuu ja pysyy kiinni keskiön ja vanteen välissä vanteiden pulteilla.


Juuri näin!