Sivu 1, 1:sta

Subaru Legacy 3.0 R Spec. B

ViestiLähetetty: 20.12.2016, 19:57
Kirjoittaja Topsa-
Rupesi kovasti kutittelemaan bensakäyttiksen vaihto joten rupesin sivikin tilalle katselemaan jotain uutta, johan se reilun kolme vuotta on palvellutkin. Kriteereinä oli neljällä pyörällä raapiva, bensakoneellinen ja mukavilla tehoilla oleva kulkine. Aikaa kului, ja kun en Facelift Legacya löytänyt 3.0 koneella mistään (koko eurooppa oli hakukohteena), oli tyytyminen BLE-koppaiseen Legaan.

Auton ilmoitusta olin aikaisemmin katsonut, silloin ei vain napannut. Kuitenkin myyjän kanssa päästiin sopuun hinnasta jo sähköpostitse, jolloin oli pakko lähteä autoa katsomaan. Vikoina oli laahaavat etujarrut, ja haljennut kuskin peililasi. Leimakin oli mennyt umpeen koska ei ollut käyttöä tälläiselle autolle. Uudet satulat Fixukselta, ja matka kohti Turkua. Siirtolaputkin käytiin matkalla hakemassa.

Paikan päällä vaihdettiin etusatulat uusiin, ja samalla kitkarenkaat vaihdettiin alle. Rahanippu vaihtoi omistajaa, ja auton kanssa takaisin kohti Mikkeliä.
Kuva
Jossain päin Lietoa, käyttis Volvo edellä..

Matkalla sai posket kipeäksi hymystä, oli hyvin rivakan oloinen auto. Ihan mukava ajettava, 3.0 litrainen bokserikutonen ja 6 vaihteinen manuaali.. :)
Mikkelissä auto mummoni pihaan parkkiin ja odottelemaan katsastuksen määräajan alkamista (tuskainen viikko :().
Kuva

Viikon aikana käytiin ilmaamassa vielä etujarrut uudestaan, koska nopeassa etujarrujen vaihdossa oli ilmakuplia jäänyt satuloihin. Asiaa saattoi myös auttaa kun ei ollut virtoja päällä ensimmäisellä ilmauskerralla. :roll: Myös talvirenkaat vaihdettiin uusiin, ja 17" vanteille. Kitkat kun olivat 18" vanteilla.. :shock:
Kuva

Imurointia myös käytiin harrastamassa, sisustassa kun oli varmaan 3kg hienoa hiekkaa.. :roll: Samalla katseltiin ettäjonkin verran tarvitsee pesua, paljon kuraista jälkeä takana ja ratissa jotain mähmää.. :?
Virosta tuli uudet kumimatot kauhtuneiden kangasmattojen tilalle.
Kuva

Kuva

Kuva

Kunnes koitti se autuas päivä. Katsastus. Varasin ajan hyvissä ajoin paikalliselle, uudelle katsastusasemalle. Työpäivän jälkeen sivikillä kotiin ja kävellen mummolle. Auto käyntiin ja ajamaan konttorille. Konttorilla puitiin hieman jarrujen testausta, ja sanoivat että kyseisen auton saa testata jarrudynossa, kunhan ei jää hankaamaan pitkäksi aikaa. Näin tehtiin, ja tasaiset arvot jarruilta, eikä mitään hajonnut. :)
Kuva

Autoon tuli siis puhdas, 16kk leima. Missään muussa autossa ei ole mennyt näin hyvin.. :lol:

Alustasarjan tilasin hyvissä ajoin. JM tuonti tilasi sen tehtaalta, ja pääsin vastikään hakemaan sen postista. Oli tarkoitus ensiviikolla käydä töissä laittamassa alle, ja käyttää suuntauksessa sekä muutoskatsastuksessa.
Kuva

Vastaavuustodistusta katsellessa huomasin että vm. -09 ->. MitVit. Koneelta tarkastamaan sähköpostia että mitäs oikein tilasin. Vaan kyllä, jonkun kumman syystä olin tilannut seuraavan korimallin alustan. :evil: No, nyt on sitten myynnillään sellainen.. :cry:


Tässäpä pitkänpuoleinen tarina tältä parilta viikolta. Auton kanssa suunnitelmissa puunausta, vannetta, alustaa ja putkea. Päivitellään kun tapahtuu. :P

Re: Subaru Legacy 3.0 R Spec. B

ViestiLähetetty: 22.12.2016, 00:49
Kirjoittaja Reetuhai2
Herraisä, joku täälläki hankkii autoja.

Sit heti ensimmäinen asia. Yhtäkään, ei YHTÄKÄÄN manuaali, nelivetosta subarua saa rullille ajaa. Ei yhtäkään. Seuraavalla kerralla kerrot hirttäväs jonku jos se rullille ajetaan. Automaatin saa testata hännästä riippuen, onko VTD vai MPT.

Jonku ihme jutun oon kuullu, että jonku ohjeen mukaan manuaalia sais pyörittää rullilla 20sec, ja sen jälkeen pitäs antaa puol tuntii jäähtyä. Mutta ei vittu ikinä manuaalia rullille, ei yleensäkkään subarua. Mä kysyn aina ennenku meen katsastaa että ajatteko pihalla vai vaihdanko konttoria. Sit saa multa luvan ajaa rullille jos mulla on vajaa 3k€ rahaa kädessä 6 loviseen voimansiirtoon tai se voimansiirto on odottamassa konttorin nurkassa. Meinaan viskoremppa ei oo mikään halpa, enkä pelkkään viskoon tyydy jos joku rullille ajaa.

PS.Luoja olkoon kanssasi jos jakopään kanssa joudut tekemisiin.

Re: Subaru Legacy 3.0 R Spec. B

ViestiLähetetty: 22.12.2016, 10:18
Kirjoittaja Topsa-
Joo, olin tietonen siitä ettei sais ajattaa rullille. Totes katastusukko että selvitti maahantuojalta että saa ajaa rullille. Nopeusero kuulema niin pieni ettei vaikuta mitään, ja kuulema hajoaa pihalla ajessa rinkiä jos on hajotakseen. :mrgreen:
Eikä se kyllä kovin kauaa niitä hangannut, yhdet veot otti, ja sai hyvät tulokset.
Jakopäähän näissä on yllättävän simppelin oloinen. Pari kiristäjää ja ohjaimet. Ketju vain huolella katsottava kohdilleen.

Öljynvaihtoa olisi pikkuhiljaa aloiteltava, hommasin koneeseen, periin ja laatikkoon Red Linen mömmöt. Periin 75w90NS, samaa laatikkoon + 940ml HeavyShockProof. Näillä sekoitellaan omat seokset. Koneeseen taasen Red Line EuroS 5w30. Suodattimeksi M-Filter.
Kun löytäisi vielä jonkun lämmän ja tasaisen paikan missä vaihtaisi.. :lol:

Re: Subaru Legacy 3.0 R Spec. B

ViestiLähetetty: 8.1.2017, 13:48
Kirjoittaja Topsa-
Sain maanantaina uudet kiinnitykset Bc:n tolppiin, perjantaina kävin sitten töissä laittamassa alle. Takapää oli melko kivuton laittaa, jouselle vaan tarpeeksi "mutulla" esikiristystä ja korkeus -10mm vakiosta ja alle, tuloksena -10mm vakiosta ja hyvän jäykkyyksinen. Jäykkyyttä tarvihti antaa reilummin koska uuden Legacyn takajouset on laitettu BC:n sarjaan 1kg löysemmät mitä tähän koriin on tarkoitettu, edessä taasen 2kg jäykemmät. Ja sen myös huomasi. Etupään laitoin pöydällä -20mm vakiosta, ja käytännössä ilman jousen esijännitystä. Ekalla kerralla +20mm lähtötilanteesta :mrgreen: ja toisella oltiin lähtötilanteessa. Kolmannella kerralla oli sitten -20mm lähtötilanteesta ja iskari melko lähellä vetarin suojakumia, ei mitenkään hälyttävästi mutta jos haluaisi lisää madaltaa niin tarvihtisi vaihtaa matalemmat jouset suoraan, kait.
Kuva

Kuva

Kuva

Eilen pääsin ajelemaan pitemmän lenkin maantietä ja töyssyistä kylätietä. Mietteinä vielä että on nostettava vakiokorkeuteen, tai siihen mistä lähdettiin. Ei miellytä silmää oikein tuollainen kaari missä ei ole tasaista rakoa renkaan ympärillä.. :lol: Ja myös takaanta on säädettävä ihan muutama milli esijännitystä pois, sekä vaimennusta on säädettävä, nyt tahtoo olla vähän nypyttävä. Katsotaan kesävalsseilla sitten uudestaan madallusta.


Etuvalot myös hinkkasin taas kirkkaiksi ja kiiltäviksi. Kävin mätänetistä hakemassa Philipsin kirkastussetin ihan vain Uv-suojan takia, samalla otin uudet polttimot. Puskuri irti ja valot pois, puukolla jotain palaneita kohtia tasaiseksi, vesiohionta 600->1500->2000 setistä tulleilla papruilla, jonka jälkeen sonaxin muovinhionta-aineella ja kiillotuskoneella vedin kirkkaaksi. Kiilotuksen jälkeen pieni puhdistus kiillotusaineista ja suojat pintaan. Suoja oli kovettuvaa ainetta jota vähän epäilinkin, ja mukana olleilla räteillä sitä ei saanut kovin tasaisesti levitettyä. Mutta lopputulos miellyttää onneksi omaa silmää. :)
Kuva

Kuva

Kuva

Valokuvio tarkentui huomattavasti, sekä valoteho palasi. Polttimoita vaihtaessa huomasin että molemmista umpioista on hajoitettu polttimon kiinnitykset. Kiinnitykset ovat perinteiset taivutetut pianolangat, jotka ovat urassa ja ruuvinkanta pitää ne urassa. Toisesta oli koko ruuvi lähtenyt kävelemään, ja toisessa oli ura hajoitettu. Onneksi pianolanka oli toisessa umpiossa hölskymässä niin sain yhden sentään entrattua. Toiseen olisi vielä patentoitava jotain.. :roll:

Öljynvaihdot olisi vieläkin tehtävä. Tallipaikasta on tehty pieniä kyselyjä, kun vain kaveri saisi aikaiseksi toimitettua viestiä eteenpäin.. :mrgreen:

Re: Subaru Legacy 3.0 R Spec. B

ViestiLähetetty: 16.1.2017, 16:17
Kirjoittaja Topsa-
Öljyt sain vaihdettua vihdoin, perinteisellä ponnilla tuli vaihdettua. Oma kikkailunsa kun perästä piti tunkata että sai auton vaakatasoon, ja öljynsuodattimen vaihtoon piti apukuskin puolelta irroittaa pyörä että sai pohjamuovin pois. Jälkeenpäin tajusin että riittäisi kun kääntää pyörät ääriasentoon niin saa tarvitseman kiinnikkeen irti.
Laatikkoon vaihdoin öljyt myös, Red Line 75w90NS joukkoon lirautin n. 25% seoksen mummon marjapuuroa, eli Red Line Heavy Shockproof mömmöä. Nyt vaihtaa sopivan liukkaasti heti kylmänäkin eikä takeltele 2 -> 1 vaihteelle vaihto. Öljyt ajettiin sopivasti sisään parilla kierroksella jäärataa. :mrgreen:

Kävin myös auton nostamassa kohti korkeuksia. Edessä jäi -10mm vakiokorkeudesta, takana vakio. Jousille ehkä annettava lisää esijännitystä, jätin melko löysäksi niin huomasin että tien epätasaisuuksista kantautuu melkoinen rengasmelu. Myös kuopissa pitää kovempaa ääntä.

Kytkin on ajettu melko finaaliin, ottaa aika ylhäällä joten luultavemmin kytkinlevy on lopussa. Testattava vielä ilmauksella ja säädöllä vaikka tuskinpa se siitä muuttuu. Kytkimeksi ajattelin etsiä alkuperäisestä hieman jäykemmän, Impun tai vastaavan ihan vain jatkoa ajatellen. Vielä vähän auki mikä eroavaisuus noissa kytkimissä on, Legacyssäkin vetävä, boorit ja halkaisija sama.

Re: Subaru Legacy 3.0 R Spec. B

ViestiLähetetty: 21.3.2017, 12:39
Kirjoittaja Topsa-
Eilen käytiin hakemassa kesävalssit tämänkin alle. Vanhat 18x7" Legacyn alkuperäset möin pois, ja tilalle Enkei RPF1 18x8". Päällä hyväkuntoiset Yokohama Advan AD08R:t. Alkuun huolellinen puhdistus ja vahaus ennenkuin uskaltaa laittaa alle.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Brembot pyörineet mielessä myös. Kun vain sattuisi löytymään halvalla.. :?

Re: Subaru Legacy 3.0 R Spec. B

ViestiLähetetty: 23.3.2017, 22:12
Kirjoittaja Topsa-
Noniin, kun vihdoin on koneen äärellä niin voi kirjottaa parempaa juttua.

Elikkäs talvilomalla vaihdoin taakse Ausseista tulleet Whitelinen puslat. Tilasin ainoastaan ylempään poikittaistukivarteen, sisäpuolelle normaalit ja ulommas epäkeskolla että saa camberia korjailtua. Homma ei ollut oikeastaan minkäänlainen, kaverin tallilla tukivarret irti ja veljen työpaikalle prässäilemään vanhat pois ja uutta sisään. Tukivarret takasin paikoilleen ja epäkeskoholkit suurin piirtein neutraaliksi.
Kuva

Korkeutta ja jousen esijännityksiäkin säädin, löytyi aika passeli korkeus ja joustokin tuntuisi mukavalta.
Suuntauksessa käytin, jättivät taakse vasemmalle camberin -1°, ja oikealle -0.55° vaikka ohje oli että symmetrinen. Ei kuulema pysty säätämään.. :mrgreen:


Jotain random kuvia.

Kuva
Pesusta

Kuva
Jääradalla

Kesävanteitakin kävin tänään mallaamassa, eihän sitä muuten meinannut loppuviikosta tulla mitään. :roll: Mutta kesä näyttäis omaan silmään ihan kivalta.. 8-)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Edestä joutuu kääntämään himpun verran lisää camberia miinukselle, mutta ei paljoa. Takana tuntuis olevan aika passeli, varsinkin kun vasemmalla puolella on se -1° camberia :)
Tilailin uudet mutteritkin näille, alkuperäiset eivät ole kunnolla käypäset.


Mielessä tosiaan neppailtu yhtä sun toista, mutta autolla oikeastaan ajettu vain. Kunhan päästään kesään asti, niin silloin alkaa hommat oikeastaan varmistumaan ikioman tallin suhteen. Pääsee sitten vasta oikeasti laittamisen makuun.. :P

Loppuun motivaatiokuvaa..
Kuva